Arbetsförmedlingen...

Ett lustigt ställe. Det enda de finns till för verkar vara att kontrollera, ja kontrollera att man söker jobb, jobb som knappt finns. Nu har jag inte haft några problem med dem, inte än men hjälp får man inte heller. Kurser anordnas inte, jo förresten 9 mil härifrån, hur ska den lilla ersättning man har räcka till bensin för de resorna, nä inte att tänka på förstås. Skaffa praktikplats är det råd jag har fått nu i många månader. Senast jag var där så gick jag direkt ut och frågade 6 st olika företag och fick nej på alla och det är ju inte de första ställena jag frågat på och jag är inte den enda som är ute och frågar... Praktik är en bra väg till arbetet säger de på Af men man får ju ingen praktik och heller inget arbete...

Varför inte istället för att 200 st ska gå runt och fråga alla företagare som i slutänden tröttnar på det, göra på ett annat sätt? Arbetsförmedlingen kan väl höra sig för hos företag om vilka som är beredda att ta emot praktikanter, sammanför sedan företag och praktikanter på Arbetsförmedlingen, det borde spara tid och kraft hos alla inblandade parter och ge många nöjda ansikten.

Därtill tycker jag att Arbetsförmedlingen borde bli en samlingsplats för arbetslösa, där man kan träffas, utbyta erfarenheter, lära av varandra, ge varandra tips för vilka har bäst insikt i hur det är att vara arbetslös? Jo självklart vi som är arbetslösa så varför ska vi hela tiden petas ut i ensamhet? Utanförskapet skulle ju avskaffas med denna nya regering, det var ett av "vallöftena" men jag måste säga att denna gång i arbetslöshet har jag känt mig ensammare än någonsin. Af har minskade öppna dagar, man träffar inga människor när man är där och har ingen aning om vilka som är arbetslösa omkring en.

Jag är ändå inte en av de värst drabbade i samhället, det finns de som hamnat på ruinens brant och även valt att hoppa över kanten, ta livet av sig helt enkelt. Det är fruktansvärt att människor ska drivas till sådana beslut i dagens upplysta samhälle men när det sociala skyddsnätet snart helt har urholkats så är hålen i nätet alltför stora för att fånga upp alla som faller.

Kommentarer
Postat av: Myrna

Nytt "studiebesök" inplanerat på Af nästa vecka....Rapport kommer L...Ha en skön kväll/U

2010-04-21 @ 17:19:20
URL: http://myrna54.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0