Underbara blomlåda...

Jag har en blomlåda på väggen vid ytterdörren, den är sprängfylld med pelargoner och hänglobelia. Jag älskar pelargoner, sådde tidigare egna, tog sticklingar och pysslade så jag hade strax över 60 st när jag blev tvungen att flytta. Där jag tidigare bodde så hade vi en glasveranda, perfekt för pelargoner vintertid, här i mitt torp har jag inte samma fina vinterförvaringsställe så de 60 pelargonerna minskade drastiskt första vintern till 3(!) st. Nu har jag lärt mig att förvara dem även här i huset så nu närmar sig beståndet 10 st. Härom dagen köpte jag två fina på rea, bla en tulpanblommande och färgerna var starkt rosa-lila på båda med vacker färg på bladen.
Åter till blomlådan, den borde jag nog fota för den är väldigt vacker just nu. Själva blomlådan ser man inte längre, hänglobelian hänger och har brett ut sig ordentligt, pelargonerna är starkt röda i färgen, går bra ihop med torpets faluröda färg utan att försvinna mot väggen. Lådan ser ut som en klassisk torparlåda så den passar verkligen in. Det mesta frodas fint i år, myrnas jordärtskockor växer och frodas, ska bli spännande att se om det kommit något under till hösten, det blir äntligen vallmo i rabatten efter ett flertal försök, gäller att hitta rätt ställe där de vill växa. I år har jag samlat fröer från rabatter på akleja, har tänkt sprida dem lite här och var i trädgården för jag tycker att de hör en torparträdgård till. En del tycker att det är ogräs men jag tycker att de är vackra. Får provsprida lite här och där och se var de trivs bäst.
Mina potatisar blommar inte, så snart blir det skörd trots att de inte blommat och jag får hoppas att det blivit något litet under att smaka på. Satte ju bara 5 st så det blir ju inga mängder utan förhoppningsvis ett smakprov.

Inne består blomsterprakten just nu av blommande st paulior, de som jag förra året drev upp själv från bladsticklingar, alla 11 klarade sig och frodas. Trodde att jag tagit blad från 2 sorter men det visade sig att det måste vara 3 sorter. Den ena har mörklila krusiga blommor och det är sällan man sett så mörka vackra blommor och rikligt med blommor har de också. Mitt torp passar visst för st paulia, jag brukar inte ha så stor framgång med dem annars men tydligen trivs de bra i ljusa norrfönster.
En av orkidéerna blommar också, massor av knopp och redan en del som slagit ut. Inte alltid så lätt att få dem att blomma men när de väl är i blom så brukar de blomma väldigt länge. Hade tidigare en del orkidéer också, med djupa fönster utan element under så gick det bra men här i torpet har jag inga fönsterbrädor ens och bara elelement, så några orkidéer dog ut men som sagt, jag lär mig vartefter var de kan trivas bäst.

Min experimentgräsmatta har förresten fått sig lite näring igen och med det regn som kommit så kommer den nog att frodas en bit in på hösten. Faktiskt så blir man av med en del mossa bara av att gödsla regelbundet under växtsäsongen, gäller bara att just göra det regelbundet och sen gärna slita lite på mattan också, mossa tål inte slitage.

Nu ska jag ta och nanna kudden, i morgon blir det sovmorgon...

Kommentarer
Postat av: lepracia

Hej! Jag har häng-saint paulior i mitt köksfönster. Helt underbara. Blommorna sprider sig i hela krukan, inte bara i mitten av bladverket. Rosa fyrverkeri. Och så hänger blommorna längs krukkanten. Det bildas bladbuketter. Man delar helt enkelt på buketterna(med rötter) istället för att nypa blad, om man vill ha skott. Mina har blommat sen i januari, och det verkar inte finnas nåt stopp på fyrkverkeriet. Underbar krukväxt!

2010-08-25 @ 23:39:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0