Ytterligare vargangrepp...

Ja två vargar har tagit en wachtelhund på promenad med matte och barnvagn ett par hundra meter från sitt hus. Fruktansvärt tragiskt, inget man önskar någon men...

Bor man i ett vargrevir får man räkna med att det finns varg.
Har man hunden lös och dessutom nästan 100 meter ifrån sig (på vissa ställen säger man 5-10 m ifrån matte...!?) under den tid på året då hund får vara lös endast under sträng tillsyn så gör man sig skyldig till lagbrott, det vet varje hundägare som läst sig till vilka skyldigheter man har som hundägare.
Vargexperterna avråder strängt till att ha hund lös i vargrevir eller närhet av vargrevir.
Varg skiljer inte på hund och varg, främmande individ i reviret ska oskadliggöras, hund skiljer inte på hund och varg heller men tillhör en annan gren av släktet canis och fungerar inte helt på samma sätt som varg, hund välkomnar andra hundar i sitt revir tex.

Hade det varit en jakthund som blev tagen hade det inte uppmärksammats på detta viset säger en del men det var faktiskt en jakthund men den var förstås inte ute och jagade.

Den ena vargen gjorde utfall mot kvinnan med barnvagnen. Otrevligt men den vände förmodligen när den förstod att det var en människa, i upphetsningen över att finna en rival (hunden) i sina marker så reagerade inte vargarna på att det även var en människa i närheten.

Tidigare under våren/vintern har en golden retriever blivit tagen av varg hemma på gården men varför släpper man ut sin gamla (12 el.14 år) hund mitt i natten/tidigt på morgonen i mörkret, lämnar den ensam och går själv in i stallet och fodrar hästarna. Jo för så har man alltid gjort men bor man i ett vargrevir så kanske man skulle vara lite rädd om sin hund.
Även en sällskapshund av mindre modell har blivit tagen av varg hemma på gården. Hunden smet ut när familjens andra hund var ute och kissade sent och den kom inte när de ropade.

Själv bor jag inte mitt i ett vargrevir men jag har gjort en hage till mina hundar med direktutsläpp från huset, halva tomten är inhägnad. Jag är rädd om mina hundar, där får de göra sin sena kvällstoalett. Staketet är 110 cm högt, hyfsat säkert för större rovdjur. Dessutom brukar jag gå med mina hundar ut med ficklampa.
I februari hade jag påhälsning av varg, den/de (osäkert om antalet) gick runt min bil som står 5 meter från huset. Jag blev inte livrädd, här har passerat varg tidigare och jag bor på landet. Jag låter inte mina hundar springa lösa hur som helst och aldrig så långt som 50-100 m ifrån mig, jag är rädd om mina kamrater. Jag har plockat svamp i vargmarker med hund men jag låter dem inte springa lösa på okända ställen, jag är som sagt rädd om mina vänner och jag försöker ta hänsyn till naturen.
Skulle det overkliga hända, att en av mina hundar blev angripen skulle jag självklart bli förtvivlad men jag skulle inte skylla det inträffade på hela vargstammen och regeringen, jag skulle nog mest skylla på mig själv och min egen ouppmärksamhet.

Jag vägrar inrätta mig under uttrycket: "vi som bor på landsbygden vill inte ha varg". Jag bor på landsbygden och accepterar de djur vi har i vår natur och skulle jag inte vilja ha dem inpå knuten så är det nog jag som får flytta på mig. Jag är dessutom mer rädd för älg och björn än för varg om jag ska välja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0