Vargjakten är igång...

Årets vargjakt är igång. Några områden, Dalarna tex, har redan skjutit sin kvot för i år, 6 st, andra Värmland, fick ingen varg första jaktdagen men har skjutit 3 st nu andra jaktdagen. Första dagen klagades det på att det var för kallt, -10, för mycket snö, 50-60 cm. Sen klagas det på att jägarna minsann inte är förtjusta i att jaga varg, de gör bara sin plikt som regeringen har ålagt dem... Men hallå, ingen tvingar någon att jaga varg, eller att jaga överhuvudtaget. Sällan man hör så mycket klagan och bortförklaringar. Någon enstaka uttalar sig i tidningen om att han faktiskt tycker att det ska bli jättespännande och roligt att gå ut och jaga varg, jag gillar ärliga människor.
Trodde för övrigt att jägare var naturmänniskor men det verkar inte så, själv är jag ute och pulsar i flera timmar i knähög snö utan att klaga, får både motion och bättre rygg och hundarna gillar det också och det är fantastiskt rofyllt.

Har läst en blogg som skrivs av frun till en av bygdens vargmotståndare. Hon har många åsikter om väldigt mycket, just nu om vargar och vargjakt. Hon försöker dela in människor i olika fack runt detta med varg, det är ju rätt populärt att göra det. Jag hamnar helt i fel fack enligt hennes definitioner, jag borde vara en som inte vill ha varg men så är det ju inte. Sen har jag fortfarande så svårt att förstå varför man inte ska kunna utnyttja skogen fullt ut när det gäller att plocka bär och svamp bara för att det finns varg i skogen? Jag skulle vilja ha en ordentlig förklaring av vad som hindrar svamp- och bärplockningen. Jag plockar fortfarande svamp och bär i skogen hela höstarna och det trots att det passerade björn inte långt här ifrån förra året. Jag förstår inte, men visst, jag hörde en granne för flera år sen som sa att nä nu kan man ju inte gå i skogen längre för det finns ju varg där och hon var helt enkelt rädd att vargen skulle komma och hoppa på henne och döda henne i skogen men varför skulle vargen göra det??? Då är jag mer rädd för älgarna som ju sparkade ihjäl en grannhund i höstas eller bilisterna på vägen som kör förbi en i 50 med 1½ meter tillgodo, det är väl betydligt farligare...
Jag förstår att en del inte kan utöva sin hobby, jakt med hund i samma utsträckning som de har gjort men vem säger att jägare äger viltet i skogen? Jag tycker att våra rovdjur har betydligt större rätt till vilt än vad människan har. Sen var det ingen brist på älg under årets jakt i höstas så än finns det till alla. Och inget är för evigt, ibland får man ändra sina vanor, hobbies och även liv för att omgivningen förändras, så har det alltid varit. Många hävdar att man har jagat med hund i många tusen år och visst det har man ju gjort men vargen har bara varit "borta" i Sverige sen sent 60-tal... och gevär har vi inte haft att jaga med så väldigt länge. En gång i tiden hade vi nästan utrotat älgen i landet också, då fick man inte jaga älg under en lång tid för att stammen skulle återhämta sig.

Man talar om att mångas livskvalitet sjunker när vi har fått in varg igen men det finns livskvalitet som ökar med varg också, naturupplevelserna kan bli helt annorlunda i framtiden om vi får behålla vargen. Det har dessutom visat sig att det inte alls är så många som är för en total utrotning av vargen i vårt land, inte ens på landsbygden. Men många är för en reglering av stammen, det är jag också, när vi har uppnått en livskraftig stam. En del småbrukare är oroliga för att de inte ska ha råd att stängsla in sina djur ordentligt, det är ju inte så roligt, men även dessa måste ta i beräkningen att vi lever i en föränderlig värld på många sätt. En del småbrukare ser inte vargen som något problem alls, de lever i vargrevir med sina djur och anpassar sig efter verkligheten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0