Môra-Per...

Var igår kväll och lyssnade på Môra-Per i hamnen i Årjäng. Eller försökte lyssna rättare sagt...

Ska berätta för er hur en kväll ute i Årjäng ser ut:
Det serverades starköl (fanns inget lätt alternativ), vitt vin, rött vin (i små platsglas), päroncider (stark) och längst ner fanns några stackars cola och pepsi light. Medelåldern var förvånansvärt hög men ungdomarna åkte ju Storgatan upp och ner hela kvällen och skräpade ner med burkar och krossade flaskor.
Det var tre band som uppträdde, det första missade vi, det andra skulle spela Beatlesinspirerad musik men de har nog aldrig hört The Beatles... det var någon sorts rock som skramlade ur högtalarna. De flesta satt utomhus för det gick inte att sitta inne utan att få hörselskador.
Vuxna människor, framför allt av manligt kön, var dyngraka, gick och vinglade, gick in i andra och det var ju bara ett under att ingen trillade utför kajkanten. Vuxna män på 50-60 år som inte kan dricka med måtta och ha en trevlig kväll, där till deras barn, ofta döttrar, ytterst lättklädda 20-åringar som super tillsammans med sina föräldrar, ja verkligen super för även dessa är rejält fulla. En del har fruarna med sig och de ser inte fullt så fulla ut men det är inte omöjligt att de är det...

Han som sköter ljudanläggningen kan inte ha en aning om hur musik ska låta fast förresten... det spelar ju ingen större roll eftersom majoriteten av lyssnarna är för fulla för att öht veta att de spelar musik, de står och skriker åt varandra för att överrösta musiken så det är ett jäkla kackalorum.
När så Môra-Per kommer upp på scenen så vill ju jag lyssna, tränger mig in en bit men får inte stå i fred för där raglar de fulla fram och tillbaka i lokalen, man blir trampad på, knuffad på, spilld på, osv.. Musiken är något mer lyssningsbar nu men det innebär att folk fortfarande skriker åt varandra för att överrösta musiken, så man hör knappt musiken ändå. En bekant spelar fiol då och då i denna grupp och hon var med i går men hörde man fiolen... nää, ljudkillen var som sagt inte så bra på sin uppgift.

Så är en vanlig utekväll i Årjäng, tror ni att jag ibland längtar till civiliserade trakter...!?!

Trots fylla och annat så hade jag och väninnan en trevlig kväll, helt nyktra...

Kommentarer
Postat av: Anna

...och jag kan inte annat än hålla med dig till 100%...jag som också bor i Årjäng föredrar att stanna hemma...går aldrig ut när det beger sig här. Testade det någar gånger när jag hade flyttat hit, men nej tack. Jag blir bara förb.... på all fylla bland både vuxna och unga.

2010-08-15 @ 21:05:16
URL: http://anna-exlibris.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0