Århundradets åskväder...

I natt hade vi åskväder och jag har aldrig i hela mitt 40-åriga liv varit med om liknande, inte för att det small eller mullrade så mycket  utan för att jag aldrig varit med om så mycket blixtar. Det blekade precis hela tiden under 1½ timme, det var inte många sekunder som det var mörkt, det var ljusare än mitt på dagen vissa stunder och blixtarna for över himlen åt alla håll och kom från alla håll. Ett fantastiskt skådespel helt enkelt! Hade det inte regnat så hade jag varit ute och tittat, nu stod jag i fönstret större delen av tiden, det var bara så fascinerande. Hundarna brydde sig inte nämnvärt utan gick och la sig, skönt när de inte bryr sig, finns ju hundar som är åskrädda. Strömmen försvann strax efter att skådespelet börjat men var tillbaka hos mig i alla fall tidigt i morse.

Under dagen har vi röjt på Kyrkerud, folkhögskolan jag gick på ett år. Där över gräsmattan hade en tromb gått fram och slungat runt kvistar, grenar och hela trädtoppar över gräsplanen. Grenar med en tjocklek på över 5 cm satt nerborrade i marken och trädtopparna som gått av låg inte under träden utan hade slungats iväg en bra bit från träden. Motorsåg krävdes för att såga itu trädtopparna för att vi skulle kunna flytta på allt. Det som farit runt i tromben fyllde nästan ett helt lastbilsflak.
Annars under dagen har vi tömt brunnsgaller från allehanda skräp som regnet dragit med sig och sopat rent där vinden dragit ut skräp.

Ett par hus brann ner till grunden under natten samt ett garage, som tur var kom inga människor till skada men de mentala skadorna efter en brand är stora. Jag kan lyckligt konstatera att mitt torp står kvar ännu en dag.

I kväll väntar nytt åskväder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0