Äppeldricka...

Idag har jag satt äppeldricka, nu ska den stå i tre dygn och sen tappas på flaskor och in i frysen. Det ska bli så gott med ny frisk äppeldricka. Det är gott om äpplen här i år, nästan mer än förra året då det också var äppelår. Insekterna i min trädgård är flitiga och trivs eftersom det blir så gott om frukt.
Jag tror att jag ska koka lite mer äppelchutney också, det har faktiskt tagit på den. Har hittat recept på äppelmarmelad också kanske något att testa. Har någon fler tips på vad man kan göra för gott av äpplena?

Jag har ju glömt att berätta att jag pratade med en av mina grannar härom dagen. Han hade något väldigt tragiskt att berätta, deras gamla mellanpudel på 15 år hade härom veckan blivit ihjälstångad av älgtjuren som går här. Hunden har alltid varit jättesnäll, försynt och försiktig. De hade släppt ut honom i trädgården en tidig morgon som de alltid har gjort men denna morgon gick det alltså illa, där ute anföll en äppelfull älgtjur den lilla pudeln och stångade honom två gånger så illa att de fick åka och avliva sin svårt sargade hund. En gammal hund är värd ett bättre öde än detta.

Så ni förstår att jag är trött på älgarna här, de är faktiskt riktigt farliga, särskilt när de är berusade av äpplen. Här hos mig har jag kunnat räkna till minst 6 olika älgar. Nu efter att jag hägnade in hundhagen ordentligt har de i alla fall hållit sig utanför den i flera veckor. Men trädgården ser inte rolig ut, klövspår, riktigt djupa precis överallt, de sladdar genom rabatter, tom de som ligger invid väggen, leran bubblar upp runt spåren i gräsmattan.
Nu börjar snart älgjakten och älgarna kommer väl vara som bortblåsta.

Kommentarer
Postat av: Billy

Vem anföl vem? Antar att det var älgen som försvarade sig mot hunden.

2010-09-28 @ 22:29:55
Postat av: Wynnja

Du kan ju spekulera hur mycket du vill men att en näst intill döv och rätt synsvag 15-årig, liten mellanpudel kan attackera en älgtjur, i sina bästa år som dessutom är rejält berusad av äpplen och inte att leka med för någon, det kan jag aldrig tänka mig. Normalt sett sparkar en attackerad älg mot den som anfaller men i detta fall gick han på med hornen och det inte bara en gång heller. Som sagt tro vad du vill men jag har sett och träffat älgen i fråga... och känner hunden och hans familj.

2010-09-28 @ 23:34:02
Postat av: Myrna

Glad för att slippa älgar.... Men innan jag flyttade till ön såg jag älg som käkat äpplen och som attackerade min fd svärfar.Dom är INTE o leka med! En fråga...Hur gör du äppeldricka??

2010-09-30 @ 17:59:47
URL: http://myrna54.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0