Aldrig nöjda...

Går det att göra jägarna nöjda?

Nu ska det för andra året i rad jagas varg, 20 st av de till antalet rätt få vargarna ska skjutas under årets jakt som startar den 15 januari. Detta trots att EU håller på med en utredning om ifall jakten strider mot bevarandedirektiven som finns. Många jägare har länge velat få jaga den inom vissa kretsar hatade vargen men nu när de får jaga så är det ett antal som bojkottar jakten för att de anser att vargstammen är alldeles för stor i vårt land...??? Jag får det inte att gå ihop... Är det för att det ska bli fler vargar och de vill vänta på olika tillbud med varg inblandad för att kunna peka på hur farligt det är att ha varg?? Eller hur tänker de??? De säger att de få vargar som är aktuellt att skjuta är för få för att göra någon skillnad...

Flera jägare ser bara en nollvision som enda raka möjligheten.

Varför ska inte Sverige kunna hysa en vargstam på 200 djur, ca 20 ynglande revir + några strövargar? i Polen tex så finns det ungefär 100 vargrevir, ett revir kan innehålla allt från 2 vargar till 10-20 beroende på tillgång på byte. Jag vet inte om vargen är ett stort problem i Polen men jag har aldrig hört något om det i alla fall. Polen är i alla fall ett land med många jägare, där finns fina nationalparker med rikt djurliv. Ska fråga min polska väninna om vargen är ett stort problem där...

Klart vi inte ska ha en vargstam som okontrollerat förökar sig och sprider sig, vi har ju jakt som en viltvårdande åtgärd i vårt samhälle och eftersom människan har blandat sig i under så lång tid som vi har gjort så är en balans svår att uppnå på naturlig väg i vårt land men en total utrotning av ett djur som naturligt har levt här så länge som den har tycker jag ska få finnas.

Varg finns förmodligen i mitt närområde nu, någon har spårat en varg bara några hundra meter från där jag bor. För några år sedan passerade en strövarg precis vid tomtgränsen, jag kunde se och följa spåren men såg inte vargen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0