Baka, baka liten kaka...

I dag har jag dragit igång ett bakprojekt, det blir en tigerkaka, förhoppningsvis i alla fall. MIn ugn är ytterst opålitlig, liten, trång och väldigt gammal, förmodligen daterad tidigt 70-tal. Spisens färg är väl nästan modern igen, mörkröd med tre plattor och bara 50 cm bred. Kakan ska stå i ugnen 1 timme på 175 grader men om jag känner min ugn rätt så har jag vidtagit vissa åtgärder, drog ner temperaturen till lite drygt 150 grader och nu har jag också lagt på ett bakplåtspapper så den inte blir bränd uppepå, kanske blir den bränd i botten men det vet jag inte förrän den är ute ur ugnen och uppvänd.

Jag älskar att baka, både mjuka kakor, matbröd och småkakor, en ny spis vore en dröm men det är en stor investering och ska jag ändå kanske inte bo kvar så får det nog vänta, finns viktigare saker som måste gå före. Men oj vad jag längtar efter att ta fram assistenten, jästen och allt annat och bara köra igång. Köpebröd är rent äckligt i jämförelse med hembakt. Om man sen köper sitt vetemjöl i Norge så kan man bara inte misslyckas.

Lite mer energi har jag idag men inte som jag brukar ha men jag skyller på vädret, det är inte roligt. Just nu blåste en "snöstorm" in och dolde solen helt, buskar och träd nästan viker sig i vindbyarna.



Uppdatering:
Kakan blev riktigt lyckad och väldigt god, smaksatte förutom med kakao, den ljusa delen med rivet apelsinskal. Så nu har jag hunnit fika i alla fall två gånger under eftermiddagen och kvällen, nu ska kakan frysas in till kommande gäster som kanske dyker upp.

Kommentarer
Postat av: Myrna

Skitväder o baka.....Det hör liksom ihop :) Samma här idag. Kram/U

2010-04-22 @ 23:11:40
URL: http://myrna54.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0