Vårens negativa sidor på landet...

Med våren kommer sommargästerna, i de flesta fall riktigt trevligt men... Med sommargästerna kommer också matsnusket. Sommargästerna tror att vår natur är en enda stor kompost där man kan kasta matrester och annat precis hur som helst när de åker in till stan igen. Närmsta sommargrannarna har klämt fast en brödlimpa på sitt fågelbord, det var en vecka sen, den var rätt torr nu och blåsten har tagit med sig den ner på marken, torr men möglig... Hur nyttigt tror ni det är för småfågel och räv att äta detta?? För att inte tala om hundar, som ju jag har några. Mögel och hund är inget som går ihop, mögel kan vara rent livsfarligt för hund. En bekants hund hittade en liknande matningsplats ute, mögligt var det kan man lugnt säga. Hunden som är av en matglad ras, hann sätta i sig en liten del innan matte hann stoppa den, det slutade på djursjukhuset och hunden dog... Gifterna i möglet kunde inte kroppen eller veterinär hjälp stoppa så både lever och njurar slutade fungera och det fanns inget annat att göra än att avsluta hundens lidande... En mycket älskad familjemedlem och jaktkamrat blev bara 4 år...

Dessa sommargrannar som jag har är inte de enda sommargäster som tror att diken och skogsbryn är kompostlådor... Jag är inte glad kan jag säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0