Det finns anledningar för att man inte ska göra vissa saker...

Man får inte binda sin hund vid ett motorfordon, tex dragkroken på bilen, läs artikeln jag länkar till så förstår ni varför om ni inte redan visste. I detta fallet var det inte hundägaren som gjort det heller:

http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Hund-slapades-till-dods--100629.aspx

Det gör ont i hela mig när jag läser det och hur ska man sen kunna leva med detta?

Något annat som jag såg exempel på idag är att lämna hunden i en bil mitt i solen... Hur tänker man? Rutorna var nedvevade 3 cm på varje sida, det räcker inte på långa vägar för hunden. En hund kan inte svettas annat än genom munnen och under tassarna så den blir mycket lätt överhettad och riskerar att dö. En hund i en bil med bakluckan öppen kan även den mycket lätt bli överhettad om bilen står i solen så då kan man förstå att inte 3 cm nedvevad ruta räcker. I detta fallet satt hunden mitt på en solig parkering i minst 15 minuter instängd. Vi var beredda att kontakta polisen men ägarna kom. Tyvärr hade vi inte tillfälle att prata med dem.

Inte skulle väl någon komma sig för att lämna sina barn inlåsta i en stekhet bil på en parkeringsplats med endast några cm luftintag, eller? Då ska man veta att ett barn klarar värmen bättre än en hund i det läget.

Lämna hunden hemma när det är varmt och solig, den mår bättre inne hemma ensam i ett antal timmar än i en stekhet bil på olika parkeringsplatser i ett antal timmar. Många människor som skaffar sig hund borde läsa lagen, djurskyddslagen, olika lagar och förordningar för hur man behandlar och hanterar sin hund. De borde egentligen göra detta innan de skaffar hund så de vet hur man ska ta hand om sin vän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0