Undrar lite grann...

Hur har samhället blivit så här otrolig utseendefixerat och ojämlikt??
Man har jobbat för jämlikhet mellan könen i otroligt många år men har vi kommit någonstans? Jo kvinnor har ju rösträtt och vi blir myndiga vid 18 år vi också... och på dagis ska man inte säga han och hon utan hen...

Men i övrgt verkar vi ligga rätt still i utveckling när det gäller jämställdhet... eller nja, män har slutat hålla upp dörren och rätta in stolen för damer... och en del män tycker att kvinnan kan göra det han alltid har gjort: skotta bort snön, byta däck och laga bilen... En del män har faktiskt också börjat diska, sköta dammsugaren och stryka sina skjortor, heder åt er... och till de kvinnor som inte bangar en oljepåfyllning eller lite snöskottning. Bäst är om man kan hjälpas åt och det blir ju dessutom roligare och man får kanske lära sig något nytt på kuppen.

Annars så är det mesta sig likt. Flickors kläder i butikerna är mindre i storlek än pojkars, tros att det står samma storlek på lapparna... (jo det är sant!) Enligt en expedit (ja det är ju inte hennes fel, men..) så är pojkars kläder rymligare för att de busar runt mer...(???) Klart att pojkar busar runt mer om flickors kläder inte går att busa i... eller??

Fick kontakt med en väldigt trevlig man härom dagen på en dejtingsida (jooo, jag är fortfarande ute på nätet...). Vi "pratade" länge via meddelanden, han var trevlig, såg trevlig ut, var strax över 50, jobbade som lärare på en ort lite söder ut. Han frågade m jag hade lust att träffas, ja det vore ju trevligt svarade jag, han har snart sportlov och kunde tänka sig en liten tur.
Han frågade om han kunde få se fler bilder på mig, självklart sa jag, han hade egentligen haft tillgång till bilderna hela tiden men inte sett det.
När han hade varit in och tittat på mina bilder så hörde jag inte ett ljud mer. Tänkte att han loggat ut för kvällen och skickade ett trevligt litet meddelande, såg att han läst det direkt men inte svarat, förstod att han inte tänkte höra av sig mer... Skickade ett litet meddelande någon dag senare om att jag beklagade att han inte var nöjd med mitt utseende men att jag ser ut så, jag som skrev så trevligt!! Kunde inte låta bli. Man kan väl i alla fall säga tack men nej tack...
Jag hoppas att han inte har samma fördomar mot sina elever... Samtidigt tycker jag synd om de som inte kan ge någon en chans... Ingen är förstås fördomsfri, jag har mina fördomar jag med men jag tror faktiskt att jag brukar ge människor en chans. Den här mannen hade ju redan sett mitt ansikte på bild och tyckte att jag var söt/vacker men en bilring runt midjan passade inte.
Klart man måste tycka om utseendet på den man ska träffa och jag kan ju säga att jag föredrar män som är lite längre, men av någon anledning är det män runt 60, på 165 cm som ofta fastnar för mig. Själv är jag 172 cm, mullig och vill inte känna mig större/länge än jag redan är...

Nä utseendefixeringen har gått för långt...

Kommentarer
Postat av: Myrna

Bättre o starta med foto så slipper man ödsla tid på slikt :-)...Det där med jämlikheten idag verkar variera väldigt mellan sammhällsklasser eller kanske det är utbildningsnivå... Högre utbildning mer jämlikt har jag märkt i min egen lilla spaning.

Upptäckt 40pluskontakt.se?? gratis än så länge. Kram från ön

2011-02-14 @ 17:57:28
URL: http://myrna54.blogspot.com
Postat av: Wynnja

Var kanske lite otydlig, klart jag hade foto, ett vanligt profilfoto, inget konstigt alls.



Det jag främst reagerade på är väl just det att även om många försöker vara jämlika så hindrar företag och klädindustrin tex den vanlige svensson. Sen är det säkert som du säger, det finns klasskillnader även här precis som i det mesta i samhället idag.

2011-02-14 @ 18:16:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0