Fackavgift...

A-kasseavgiften har sjunkit drastiskt i IFMetall där jag är med men för mig som är arbetslös spelar en sådan sänkning ingen roll, jag betalar ingen avgift till A-kassan. Det jag däremot betalar är en fackavgift eftersom jag är med i facket, denna avgift har inte sänkts den har höjts och det med 25 kr de senaste 2 åren, 25 kr per månad alltså... 25 kr låter ju inte så mycket men för mig som knappt kan få det att gå runt varje månad spelar 25 kr en väldigt stor roll.
Anledningen till att A-kasseavgiften sjunkit i min fackförening beror på att det inte är så många arbetslösa längre, fast det är ju inte hela sanningen, nej sanningen är att så otroligt många har blivit utförsäkrade från IFMetalls A-kassa att de nu kan sänka avgiften. 

Har funderat på att gå ur facket men det är nästan en omöjlighet när man är arbetslös, ja i alla fall om man vill fortsätta vara med i A-kassan. Risken finns att man inte får gå med i Alfa-kassan om man försöker byta när man är arbetslös för går man ur facket så måste man byta A-kassa. Så där sitter man som i en rävsax, precis som det är med nästan allt som gäller för den som är arbetslös eller sjuk, man har inget val...

Statsministern fortsätter sitt tjat idag på partiledardebatten om att jobbskatteavdraget är det bästa sättet att sänka arbetslösheten men jag kan för mitt liv inte se hur det ska kunna hänga ihop. Inte anställer en arbetsgivare fler för att hans anställda får betala mindre i skatt, nej han ser ju till att de anställda han har jobbar mer och det hjälper inte någon som är arbetslös.

Om man anställer mig så får man lägre arbetsgivaravgift men det har inte hjälpt mig att få ett jobb. Jag hör till de som har rätt till sk Nystartsjobb, det gynnar alltså den som anställer mig men som sagt, vad hjälper det...

Nej för mig går denna matematik inte ihop men jag kanske inte är så bra på matte som jag alltid har trott, 1+1 är kanske inte =2...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0