Tänk så fruktansvärt irriterande...

Jag, och många med mig uppenbarligen om man söker på nätet, irriterar sig på att olika ordstäv, ordspråk och liknande blir förvanskade över tid.

Ett uttryck som många, många, MÅNGA säger fel är:

*Dra alla över en/samma kam

Alldeles för många byter ut "kam" mot "kant", det är här min och många andras irritation uppstår. Från början sa man visst "skära" istället för "dra" och uttrycket kommer från tyskan, "alle über einen Kamm scheren", och hade troligtvis något med fårklippning att göra.
Språket utvecklas, så är det ju, men att ändra på gamla uttryck eller använda dem i helt fel sammanhang kan skapa irritation och missförstånd och det är inte bra.
Vill man ha ett passande uttryck så kan man ju uppfinna ett själv istället för att skriva om eller förvanska de som redan finns.

Här finns lite att läsa och strax nere till höger om artikeln finns fler länkar om språkbruk (äldre artiklar):
Dra alla över en kam

Några andra små ord som väldigt många inte kan hantera är "de", "dem" och "dom". Alltför ofta ser man att man skrivit "dem" när det egentligen ska vara "de". "Dom" är ju talspråk och, om ingen ändring skett, ska inte skrivas ut. När man använder ordet "dom" så an man ju mena både "de" och "dem" beroende på sammanhang och mening. Tyvärr har det blivit alltför vanligt att man i text skriver "dem" där man i tal säger "dom" och det är här som felet uppstår tror jag.

Nu är ju inte jag på något vis språkexpert men har genom hela livet hittills använt mig mycket av det skrivna språket och därtill läst mängder av böcker, och ju mer man använder språket desto bättre känsla inbillar jag mig att man får för språket, rytmen och ordhanteringen.
Trots allt så jobbar jag ju numera lite smått med språket och skrivande, har fått mycket beröm från både redaktion, de jag skrivit om och andra som läst mina artiklar så lite hum om språket tror jag mig ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0